« Etiket van niksVoetafdruk van een wijn »

MADE IN CHINA

16

aug

2008

In Bordeaux is de eerste Chinese kasteeleigenaar gesignaleerd en de prijzen van Franse topwijnen vliegen omhoog door de toenemende vraag uit China. Chinezen spelen een steeds grotere rol in de internationale wijnwereld. Als investeerder en consument, maar ook als producent.

Wijn uit China? Jazeker. Volgens archeologisch onderzoek werd er 2000 jaar geleden al wijn gemaakt. Maar sinds de jaren tachtig, toen drankbedrijven als Rémy Martin en Pernod-Ricard in joint ventures stapten, is de wijnbouw in China in hoog tempo gegroeid.
[12-01-09] suntime_2.jpgProduceerde de noordwestelijke regio Xinjiang al veel tafeldruiven en rozijnen, nu staan er mede dankzij het wijnbedrijf Suntime druivensoorten als cabernet sauvignon, merlot, riesling en chardonnay aangeplant op de laagvlakte die ’s winters zo koud wordt dat de stokken ter bescherming moeten worden ingepakt. In 1998 haalde Suntime de eerste oogst binnen, nu noemt de wijnproducent met meer dan 10.000 hectaren wijngaarden aan de historische Zijderoute, zichzelf de grootste van Azië.

Ze hebben iets exotisch, de flessen ‘dry white wine’ die Dirck III ter gelegenheid van de Olympische Spelen meteen bij de ingang hoog heeft opgetast. Op het etiket Chinese kriebeltekens, krakkemikkig Engels en een fraai tekeningetje waarop een bevallige dame en besnorde heer elkaar onder diep doorbuigende druivenranken in de ogen kijken.
Over wat er in de fles zit doet het etiket geen uitspraken. Gewoon proberen maar dus. De geur is tropisch: ananas, papaya. De zoetkruidige smaak doet een beetje aan lychee denken. Mij iets te zoet, maar zie het als een gelegenheidswijn. Voor wie zich niet kan losrukken van de Spelen in Beijing is dit een gepaste begeleider van een nachtelijke Oosterse keuken thuis-maaltijd.

Suntime dry white wine
Dirck III/Dirk van de Broek
€ 4,99

©RdL
Trouw
16 augustus 2008