ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« FaustFrankenweenie »

CINEKID 2012

16

okt

2012

Met kinderen naar de bioscoop, of ze zelf een filmpje laten maken? Voor de zesentwintigste keer is Cinekid hét festival waar jonge kijkers van 4 tot 14 jaar zich tijdens de herfstvakantie kunnen onderdompelen in film, televisie en andere visuele media.

Wie door het programma grasduint stuit op grappige, magische, zielige verhalen die vaak voor kinderen even leuk zijn als voor hun volwassen begeleiders. Wat wil je, met avonturen rond een chimpansee, een tovenaarsleerling, een zombiehondje.

Kinderen vanaf zes jaar zullen zich vermaken met de openingsfilm ‘Ernest & Celestine’. Deze goedaardige Franse animatiefilm naar de boeken van Gabrielle Vincent, is getekend in zachte kleuren en lijnen en gaat over de ongemakkelijke vriendschap tussen een onhandige beer en een kordaat muisje.

Past ‘Ernest & Celestine’ in een lange kinderfilmtraditie van opgewekte dierenavonturen, voor wie de pasteltinten en lichte toon een beetje is ontgroeid heeft Cinekid een tweede openingsfilm. ‘Milo’, het Nederlands-Ierse speelfilmdebuut van de gebroeders Roel en Berend Boorsma haakt aan bij een fenomeen dat in Skandinavië in de jaren zeventig begon: films die de leefwereld van kinderen verbeelden door consequent hun perspectief te kiezen. Volwassenen spelen slechts in de marge een rol – vaak als obstakel. Inmiddels heeft die traditie ook stevige wortels in Nederlandse bodem, met moderne klassiekers als ‘Het Zakmes’ en recente familiefilms als ‘Kauwboy’.

Het is een subgenre geworden dat, zoals Cinekid-directrice Sannette Naeyé het tijdens een persconferentie voorzichtig uitdrukte, ‘een beetje uitgewoond’ dreigt te raken. Oftewel: het onbegrepen kind voor wie uiteindelijk alles op z’n pootjes terechtkomt, kan ook formulefilms opleveren.

Daar is bij ‘Milo’ geen sprake van. Als iets opvalt aan dit drama over een rijkeluisjongen die van huis wegloopt wanneer hij niet mee mag op schoolkamp, dan is het originaliteit. Onder een permanent grijs wolkendek schetsen de makers in een krachtig realistische stijl de worsteling van een kind dat een buitenbeentje vormt, maar toch zijn plekje in de wereld verovert.
Milo’s vriendschap met twee hoekige outlaws, het moeizame huwelijk van zijn ouders, en een geheim waarvan hij het bestaan niet wist, maken van ‘Milo’ een ernstige, maar opwekkende en vooral ambitieuze jeugdfilm die niet gemakzuchtig op een zonnig einde aanstuurt.

Precies het soort kwaliteitsfilm waar Cinekid al een kwart eeuw pal voor staat.


In ‘The Secret’ (11+) vertellen drie tieners niemand dat hun moeder is overleden, bang dat ze in een kindertehuis terecht zullen komen. Stevig, ontroerend, mooi gemaakt Deens drama.

Boris denkt dat zijn verdwenen vader de beroemde balletdanser Mikhail Baryshnikov is. ‘Mijn vader is Baryshnikov’ (10+) geeft, door de ogen van een onhandige jongen, een mooi tijdsbeeld van Rusland vóór de perestrojka.

In ‘Zarafa’ (7+) ontsnapt de kleine Maki aan een slavenhandelaar. Op de Afrikaanse savanne sluit hij vriendschap met een ondernemende jonge giraf. Spannende animatiefilm met grootogige personages en exotische landschappen.

Medialab is het doe-het-zelf laboratorium waar kinderen aan de slag mogen: spelletjes spelen en eigen filmpjes maken.

Sterren in het echt zien? Bij nagesprekken en masterclasses kun je bijvoorbeeld de hoofdrolspelers van ‘Mees Kees’ of kinderboekenschrijver Guus Kuijer het hemd van het lijf vragen.

Harry Potter-fans opgelet: de hele filmreeks is te zien - op kindvriendelijke tijden.


© RdL
Trouw
16 oktober 2012