« Koningin zoekt partnerUut bloaz'n »

QOOLE WIJN

19

mei

2007

Een fles rosé wordt uit een brok ijs gehakt. Eromheen blazen verkleumde mensen wolkjes in de koudste bar van Amsterdam: Xtracold, waar muren, banken en tafels van ijs zijn gemaakt.
Ilja Gort, Nederlands wijnmaker in Frankrijk, presenteerde onlangs op ludieke wijze drie nieuwe wijnen, Qool geheten. De naam slaat op de toestand van de drinker, die na een glas nog steeds wakker uit de ogen kijkt: Qool wit, rosé en rood bevatten slechts 8% alcohol, zo’n drie tot zes minder dan gewoonlijk.

[12-01-09] qool_1.jpgWaarom minder alcohol? “Eigenbelang”, zegt Gort, die met hangsnor en alpinopet de Franse cliché’s nadrukkelijk opzoekt en volgens zijn T-shirt een ‘erkend wijntijger’ is. “Ik ben gek op wijn. Maar ik wil in Frankrijk na de lunch nog iets meer kunnen doen dan onder een boom liggen.”
Gort, in de schappen van Albert Heijn een oude bekende vanwege zijn prettige La Tulipe-wijnen, ziet natuurlijk meer belangen. “Dit is de toekomst. Wereldwijd neemt het alcoholpercentage in wijn toe. Maar mensen willen juist steeds gezonder leven. In dit glas” - hij walst zijn rosé - “zitten veel minder calorieën dan in een gewone wijn.”

Goed verhaal. Maar hoe smaakt ie? Mwah. Fris, maar ook een beetje plat. Licht, maar ook een beetje flauw. Ik mis fruitigheid. Dat kan kloppen. Alcohol maakt niet alleen vrolijk, maar geeft ook een zoete smaak. De qoole light wijn kan mooi in het rijtje alcoholvrij bier, diet coke en magere kaas. Praktisch en doordacht, maar lekkerbekken lopen er niet warm voor.
“Maar Qool hoeft ook niet altíjd”, stelt Gort gerust. O gelukkig. Na een nuttige middag trekt hij zelf ook graag een steviger flesje open.

Qool Wines
Wit, rosé, rood
Albert Heijn, € 5,69

©RdL
Trouw
19 mei 2007