« Test je smaakChampagne: maar is ie echt? »

HITCHCOCK IS TERUG

22

dec

2007

Reclame is zo onontkoombaar dat de meesten onder ons de beeldenreeks wat gelaten over ons heen laten komen. Totdat je een ronduit spectaculaire commercial ziet.
Het Spaanse wijnhuis Freixenet huurde niemand minder dan Martin Scorsese in om z’n cava, Spaanse kwaliteits mousserende wijn, aan te prijzen.

Scorsese is niet alleen maker van klassiekers als ‘Goodfellas’, maar ook een fervent behoeder van oude films die dreigen verloren te gaan. In zijn geestige filmpje, te zien op YouTube, stuit de regisseur met de borstelige wenkbrauwen in een archief op drie pagina’s scenario voor een film die grootmeester Alfred Hitchcock zou gaan maken, ‘The Key to Reserva’. Hij besluit de scènes te draaien ‘zoals Hitchcock dat zou doen’. Het resultaat is beeldschoon. Met precies Hitchcocks inventieve camerawerk, belichting, montagetempo en muziek van Bernard Herrman, zien we hoe een man naarstig zoekt naar een sleuteltje voor een kistje, worstelt met een vent die dan van een balkon valt, gadegeslagen door een Hitchcockiaans koele blondine.






[13-01-09] freixenet_a.jpgWat er in het kistje zit? Een fles Freixenet Carta Nevada waarmee de held en de blondine even later opgelucht klinken. Hitchcock is terug! Je zou bijna de wijn vergeten. Niet doen, want de lichtzoete semi sec, verpakt in een witte fles door het bedrijf dat nou juist bekend staat om z’n zwarte glas, is een bruisende frisfruitige wijn die mooi past bij een kerstbrunch of appeltaart. Cava – zo schrijven de Spaanse wijnwetten voor – wordt op dezelfde manier gemaakt als Champagne, maar is veel goedkoper. Betaalbare Hollywoodglamour dus.

Freixenet Carta Nevada semi sec
€ 8,50
bekijk ‘The Key to Reserva’ op www.youtube.com
of www.freixenet.com

©RdL
Trouw
22 december 2007