ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« What You Gonna Do When the World's on Fire? ****Tel Aviv on Fire **** »

RUBEN BRANDT, COLLECTOR ****

18

jul

2019

Picasso, Van Gogh, Dalí….
Handig om tijdens het kijken naar de animatiefilm ‘Ruben Brandt, Collector’ een notitieblokje in de buurt te hebben, om de kunsthistorische verwijzingen in de film bij te houden. Het zijn er nogal wat en ze buitelen in hoog tempo over elkaar.

De in 1952 in Slovenië geboren, in Hongarije opgegroeide visueel kunstenaar Milorad Krstic maakt als zestiger een opmerkelijk filmdebuut met een getekende, Engels gesproken film die zich met geen enkele andere laat vergelijken en tegelijkertijd op een hartveroverende manier vertrouwd aanvoelt. [16-07-19] ruben_brandt_1.jpgGauguin, Velázquez, Lichtenstein…
Psychotherapeut Ruben Brandt heeft last van nachtmerries rond wereldse kunstwerken. Zo komt hij bijvoorbeeld in Botticelli’s beroemdste schilderij terecht en wordt prompt door Venus’ weelderig lange rode haar onder water getrokken. Brandts oplossing: de kunstwerken verzamelen.
Het is het simpele uitgangspunt van een wervelende heist film waarin een handvol meesterinbrekers in zijn opdracht topstukken uit musea in Parijs, Florence en New York rooft.

Warhol, Rodin, Modigliani…
De meest gekwalificeerde kunstdief is Mimi, een energieke Lara Croft-achtige heldin die zich lijkt te bevinden in een kruising tussen James Bond- en Ocean’s Eleven-films. Zij weet niet alleen hoe je geruisloos een zwaarbeveiligd gebouw binnendringt, ze houdt ook nog eens de doortastende rechercheur op afstand die de inbrakenserie onderzoekt. Deze Kowalski verdiept zich met vérstrekkende gevolgen in de familiegeschiedenis van de getormenteerde therapeut.

Gezichten met drie ogen, een man met twee dassen: in een geheel eigen surrealistische stijl creëert Krstic, die een kwart eeuw geleden met ‘My Baby Left Me’ een korte animatiefilm afleverde, een heerlijk avontuurlijke, kunsthistorische klamme droom vol achtervolgingen, actiescènes, gegriezel en visuele poëzie. Liefst zou je ieder beeld even stilzetten om de verwijzingen te raden. [16-07-19] ruben_brandt_2.jpgMonet, Hopper, Le Corbusier…
Het is alsof iemand een encyclopedie van de westerse cultuurgeschiedenis ondersteboven heeft gekeerd en kinderlijk enthousiast Hitchcock, Spielberg en kerkklokken, Renaissancekunst, jodelmuziek en westerns, kubisme en jaren zestig jazz door elkaar husselt. En combineert met een grote liefde voor auto’s: Amerikaanse sleeën, Europese sportwagens, immense trucks en de Tsjechische Tatra worden met oog voor detail in beeld gebracht.

Is de film één grote gimmick? Toch niet. Het verhaal en de personages mogen emotioneel op afstand blijven, ‘Ruben Brandt, Collector’ is stijlvast en humoristisch, met grote vaart en beeldschoon gemaakt, en voelt aan als een groots oprecht gebaar van een liefhebber die speels laat zien hoe mondiaal alomaanwezig kunst en cultuur in ons collectief bewustzijn zijn.

Michelangelo, Hockney, Renoir…
Je zou er als kijker gewoonweg het Stendhal syndroom van krijgen.

Ruben Brandt, Collector
Regie: Milorad Krstic



© RdL Trouw
18 juli 2019