ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« The Little Comrade ***Claire's Camera *** »

FUNAN ****

11

jul

2019

Hij groeide op in veilig Parijs. Maar wanneer Denis Do als klein jongetje de rijst op zijn bord liet liggen, dan kwam Cambodja ter tafel. Zijn moeder spoorde hem aan ook de laatste korrels op te eten, uit respect voor de slachtoffers van de Rhode Khmer, die zo hadden gehongerd. Zelf was zij er een van geweest.

Als tiener reisde Do eind jaren negentig meerdere keren met zijn moeder naar haar vaderland, ontmoette achtergebleven familie en hoorde meer en meer over de zwarte periode in de recente Cambodjaanse historie. Het was zoveel, en zo overweldigend: dat moest een film opleveren. En zo ontstond ‘Funan’. Opgeleid als animator maakt Do met deze film zijn debuut als regisseur: een getekend kijkje in zijn tragische familiegeschiedenis.

[08-07-19] funan_1.jpgIn 1975 wordt hoofdstad Phnom Penh ingenomen door gewapende leden van de communistische partij Rode Khmer, die popmuziek, auto’s en T-shirts afdoen als symbolen van kapitalistisch imperialisme en bewoners in grote getalen de stad uitvoeren.
Chou, haar man, hun zoontje Sovanh en andere familieleden zijn erbij. Maar tijdens de uittocht raken de kleine Sovanh en zijn grootmoeder zoek. In het heropvoedingskamp waar collectiviteit en nederigheid met geweld en rantsoenen worden afgedwongen, is Chou’s grootste pijn de onzekerheid over haar kind.

Do introduceert een flink aantal grootogige, wat conventioneel getekende en, even wennen, Frans sprekende personages die in korte tijd veel meemaken. De vele personages zijn wat verwarrend maar helpen misschien wel om verschillende aspecten van het wrede spartaanse regime, vooral gezien door vrouwenogen, te belichten.

Zoals eerder films als ‘Persepolis’ (over de Iraanse revolutie) en ‘Camp 14: Total Control Zone’ (over Noord-Koreaanse interneringskampen) al lieten zien, is animatie niet alleen een effectief middel om ontbrekend historisch materiaal te compenseren, maar ook om menselijke ellende enigszins dragelijk te visualiseren. En: universeel herkenbaar te maken.
[09-07-19] funan_2.jpg
Het mooie is dat ‘Funan’ steeds net het sentiment en grote gebaar uit de weg gaat. Filmmaker Do, die vorig jaar op het animatiefestival van Annecy werd bekroond, is nuchter over het geweld dat miljoenen Cambodjanen in de jaren zeventig trof.
En tegelijkertijd houdt hij oog voor de landschappelijke schoonheid van het land en voor alledaagse poëzie. Zwemmende kleine eendjes, een parade marcherende mieren over een tak: typisch iets wat kinderogen zien. Een eindeloze vlakte van rijstvelden, het liefdevol blazen van een man in de hals van zijn vrouw: ongetwijfeld betekenisvolle herinneringen.


Dit soort warme elementen maken van ‘Funan’ een humanistische film die een bewonderenswaardige poging doet om een politiek groot verhaal terug te brengen naar een menselijke maat. ‘Funan’ is niet alleen een meeslepend maar ook een relevant drama.

Funan
Regie: Denis Do
Met de stemmen van Bérénice Bejo, Louis Garrel, Céline Ronté



© RdL
Trouw
11 juli 2019