ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Missing Link ****

L'HOMME FIDèLE ***

25

apr

2019

In de opening van ‘l’Homme fidèle’ wordt Abel door zijn geliefde het huis uitgezet. Ze is zwanger van iemand anders. Terwijl op het gezicht van acteur Louis Garrel het ongeloof voortduurt, babbelt zij losjes door over de trouwerij die ze al in de planning heeft. Even later staan zijn koffers klaar. Het is het verrassende begin van een film die sterk is in het ontregelen van je verwachtingen, maar minder in overtuigen.

Louis Garrel (1983) schreef het scenario van zijn tweede film (na ‘Les deux amis’) samen met de gelauwerde veteraan Jean-Claude Carrière (‘Le charme discrèt de la bourgeoisie’), iemand die volgens Garrel een stuk minder sentimenteel is dan hijzelf. Het verklaart wellicht dat dit drama in het hart weliswaar een liefdesfilm is, maar in de uitvoering meer weg heeft van een koele vingeroefening in genres.

Garrel heeft affiniteit met de generatie filmmakers die hem voorging: zijn filmende vader Philippe is een tijdgenoot van Jean-Luc Godard, intellectueel boegbeeld van de activistische cineasten die in de jaren zestig de Franse nouvelle vague in gang zetten. Als jonge acteur brak Garrel door in ‘The Dreamers’, die als decor de studentenrellen in Parijs 1968 had. Twee jaar geleden speelde hij, met een fysieke transformatie, zijn grote idool Godard in de lichtvoetige biopic ‘Godard mon amour’.

Misschien heeft het met die bewondering te maken dat Garrel eerder een berekenende film over liefde aflevert, dan een meeslepende.
[28-04-19] homme_fidele.jpgAcht jaar na hun plotselinge afscheid komen Abel en Marianne (voormalig model Casta, getrouwd met de regisseur) elkaar weer tegen bij de begrafenis van haar man. Al snel bloeit er tussen hen weer iets op, tegen de zin van haar zoontje en haar veel jongere schoonzus (Depp), zelf al jaren verliefd op Abel.

Gebruikmakend van elementen uit de thriller, klucht en droge komedie deconstrueert Garrel wat er dan tussen de man en twee vrouwen gebeurt. Dat ze ieder een eigen voice-over hebben, lijkt een logische keuze om leugens, stategieën en spelletjes bloot te leggen. Het geeft de film ook een wat krampachtige literaire toon die misschien knipoogt naar de zelfbewuste nouvelle vague-films, maar opmerkelijk weinig diepgang geeft aan de personages.

Garrel, een mooie man met archetypische Franse frons in het voorhoofd, lijkt tussen de regels door iets te zeggen over mannen die geen vragen stellen wanneer vrouwen onverwachte levensbewegingen maken. De trouwe Abel is een type dat steeds maar weer gelaten zijn koffers pakt.
Zo bekruipt je een beetje het gevoel dat ‘l’Homme fidèle’ een metafoor is voor de carrièrefase van de niet ongetalenteerde regisseur: tijd om wat historische bagage te lozen en zich te ontwikkelen tot een meer eigen, hedendaagse filmmaker.

L’Homme fidèle
Regie: Louis Garrel
Met Louis Garrel, Laetitia Casta, Lily-Rose Depp


© RdL
Trouw
25 april 2019