ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Mid90s ****Peterloo *** »

OSCARS: WIE WORDT BESTE ACTRICE, BESTE REGISSEUR?

23

feb

2019

Na een bijzonder vruchtbaar filmjaar is de weg naar de Oscars dichtbevolkt. Wie verdient het om morgenavond met een Academy Award voor beste actrice en beste regie naar huis te gaan?


beste actrice
Van kleuterjuf naar Oscarnominee: naast de volstrekt onervaren, maar hoogst indrukwekkende Mexicaanse hoofdrolspeelster van ‘Roma’, Yalitza Aparicio, staan vier door de wol geverfde podiumdieren die elk verdiend met een Oscar naar huis zouden gaan. Maar Melissa McCarthy verdient ‘m net iets meer. Met haar perfecte timing heeft de comedienne al heel wat matige films (‘Ghostbusters’, ‘Spy’) naar een hoger niveau gehesen. [27-02-19] can_you_ever_forgive_me.jpg In ‘Can You Ever Forgive Me?’ is ze ingebed in goed materiaal en dan nog is zij de absolute reden om de film te zien. McCarthy speelt een schrijfster zonder werk die haar vaardigheden slim inzet voor een staaltje lukratieve literaire fraude. Slechts weinig actrices kunnen zo schaamteloos en vol overgave een morsig, knorrig, misantropisch personage neerzetten dat alleen lief is voor een kat, en tegelijkertijd moeiteloos zoveel harten veroveren.

beste regie
Regisseurs zijn kunstenaar, ambachtsmens en manager ineen. Hij mag dan concurrentie krijgen van doorgewinterde filmmakers als Spike Lee en Yorgos Lanthimos met hun eigen herkenbare stijl, het is het filmjaar van Alfonso Cuarón. De Mexicaan die astronaut had willen worden, bouwde eerder krediet op met ‘Y tu mamá también’ en ‘Gravity’, en creëert nu met ‘Roma’ een persoonlijke, subliem vormgegeven juweel van een film.
[27-02-19] alfonso_cuaron.jpgVoor een in essentie autobiografisch verhaal neemt hij het perspectief van de jonge huishoudster die destijds het leven van een middenklassegezin in Mexico City bestierde, en bouwt in alle rust een sociaal onrustig, emotioneel stabiel universum op. Cuarón schreef het scenario, nam zelf de zwart-wit camera ter hand voor even epische als poëtische beelden, liet zijn grotendeels onervaren cast schitteren, en deed de montage van een film die een klassieker belooft te worden.


© RdL
Trouw
23 februari 2019