ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Doof Kind ****Leon Verdonschot over Het Schoonmakersparlement »

OSCARS 2018 VOORUITBLIK

3

mrt

2018

Hoogste tijd dat Paul Thomas Anderson zondagavond zijn eerste Oscar in handen krijgt. Een van Amerika’s meest eigengereide filmauteurs (‘Magnolia’, ‘Boogie Nights’) maakt film na film, en wordt door de Academy braaf keer op keer genomineerd – en op de valreep gepasseerd. Met ‘Phantom Thread’ laat Anderson opnieuw zien wat een geweldige beeldverteller hij is. Hij zou naar huis moeten gaan met de Oscar voor beste film, of beste regie - en liefst allebei.

Dat weten we pas aan het eind van de Oscarnacht. In de uren ervoor valt er al veel te wensen en hopen. Wie gunt niet vurig Gary Oldman zijn eerste Oscar? Alom bemind om zijn grillige rollen van moeilijke mannen (Lee Harvey Oswald in ‘JFK’, Beethoven in ‘Immortal Beloved’) en alom bewonderd door een jongere generatie acteurs, is de Engelse Oldman de ongelikte vedette die eindelijk een hele film naar zich toe mag trekken: In ‘The Darkest Hour’ speelt hj zeer Oscarwaardig de champagneverslindende staatsman Winston Churchill.

Beste actrice? In deze categorie wordt iemand node gemist: Gal Gadot, die van ‘Wonder Woman’ de filmsensatie van 2017 maakte. Haar tijd komt nog. Nu is het de beurt aan de Australische Margot Robbie. Voorheen vaak gecast als het ‘mooie blonde liefje van’ zuigt ze in ‘I, Tonya’ alle aandacht naar zich toe. Als de begin jaren negentig publiekelijk uitgekotstse kunstschaatster begint ze met 1-0 achterstand. Toch groeit gedurende de film je respect en bewondering voor een vrouw die simpel in het leven staat maar keihard vecht voor haar plekje in de zon. En dan heeft Robbie voor de rol ook nog leren schaatsen.

Genomineerde animatiefilms zijn vaak verhalen met grootogige kleine helden of malle dieren-in-slapstick. Des te verheugender dat de geschilderde animatiefilm ‘Loving Vincent’ kans maakt op een Oscar. De makers gaan met 65.000 geschilderde beelden de laatste dagen van Vincent van Gogh na en brengen zijn werk tot leven. Gedurfd en artistiek grensverleggend.
Dat is waar het om moet gaan, bij de Oscars.


© RdL
Trouw
3 maart 2018