« Spaak **Kingsman: The Golden Circle *** »

CITY OF GHOSTS ****

21

sep

2017

Ze staan er hoogst ongemakkelijk bij, de Syrische reporters van het platform Raqqa is Being Slaugthered Silently (RBSS). In New York worden ze geëerd met een prijs voor vrije journalistiek, en omringd door opgewekte gasten in gala, glazen bubbels in de hand.
‘Wat kijk je serieus!’, krijgt een van hen te horen. Maar vrolijk stemt de situatie van mensen als Aziz, Hamoud en Mohamad nu eenmaal niet.

Als jongemannen - de ene een feestende student, de ander leraar - begonnen ze verslag te doen van de opstand tegen president Assad, in 2012. Later trok IS de stad binnen en werd Raqqa, een middelgrote stad aan de Eufraat, het politieke centrum van het uitgeroepen kalifaat.

De beelden van de reporters werden snel grimmiger: hongerige kinderen in de rij voor de gaarkeuken, kruisigingen, onthoofdingen. Uiteindelijk ontvluchten ze het land om hun heimelijke werk te kunnen voortzetten.
[24-09-17] city_of_ghosts.jpg
De Amerikaanse regisseur Matthew Heineman (1983), die zich eerder met ‘Cartel Land’ verdiepte in de sombermakende drugsindustrie langs de Mexicaans-Amerikaanse grens, volgt de burgerjournalisten. Op geheime adressen in sobere westerse appartementjes blijven ze verslag doen van wat er zich afspeelt in de van de buitenwereld afgesloten stad.

Heineman zit er bovenop wanneer ze beelden binnenkrijgen van correspondenten in Raqqa, en kapotgeschoten straten en doden herkennen. Even fascinerend als ijzingwekkend is het IS-filmpje waarin Hamouds vader wordt geëxecuteerd. Hamoud blijft ernaar kijken: ‘Het geeft me kracht.’

IS kijkt voor z’n propagandamateriaal goed naar Hollywoodtechnieken. En zo verdiept Heineman zich in de visuele mediastrijd die moderne oorlogvoering met zich meebrengt en nu plaatsvindt op mobiele telefoons en sociale media. De voortdurend bedreigde tegenstanders van IS zijn, steevast omringd door sigarettenrook, ieder uur van de dag bezig met schermen, wachtwoorden en encrypties.

Hun angst en stress is bijna voelbaar. En tegelijkertijd zijn het gewone mannen met baseballpetten die elkaar na lange afwezigheid huilend omhelzen, sneeuwballen gooien, verliefd zijn, en voorzichtig plannetjes willen maken voor de toekomst. ‘City of Ghosts’ laat zien hoeveel menselijkheid er schuilgaat achter dapper verzet tegen onmenselijkheid.

City of Ghosts
Regie: Matthew Heineman
****


© RdL
Trouw
21 september 2017