ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« La mort de Louis XIV ****Girls Night Out * »

GLOW

20

jul

2017

De jaren tachtig waren gouden tijden voor televisieworstelaars – ook vrouwelijke. In 1986 bracht een handige producent-ondernemer een groep vrouwen bij elkaar, liet ze wekenlang trainen in de ring en zorgde ervoor dat hun wedstrijden werden uitgezonden.

De naam van de serie: ‘Glow’, Gorgeous Ladies of Wrestling. Vrouwen met getoupeerde kapsels en uitzinnige kostuums die elkaar tegen de vlakte gooien: geen wonder dat de show destijds cultstatus kreeg.

Wie waren die vrouwen, en hoe belandden ze in de worstelring? Scenaristen Liz Flahive en Carly Mensch, eerder betrokken bij ‘Nurse Jackie’ en ‘Orange is the New Black’, fantaseren er vrolijk op los in de geestige gedramatiseerde Netflix-serie ‘Glow’.

Als kijker ontdek je de wereld van worstelen via Ruth Wilson (Alison Brie, het rijkeluismeisje Trudy in ‘Mad Men’), een serieuze actrice die zich het liefst zou vastbijten in theaterteksten van Strindberg en Shakespeare, maar bij castings geen voet aan de grond krijgt.
[24-07-17] glow_2.jpg
Wel bij de casting voor ‘Glow’ – tot haar schrik. Regisseur Sam Sylvia (komiek Marc Maron, erg leuk met dikke snor en kastanjebruine Cadillac), is de morsige maker van obscure b-films die actrices zoekt voor een nieuw genre: vrouwenworstelen. Ruth, met haar petite fysiek en hang naar diepgang en literair drama, is geen logische keuze voor de wat platvloerse Sam.

Toch raken ze met elkaar opgescheept – en aan elkaar gehecht. Net als aan de rest van het bij elkaar geraapte zooitje dat om uiteenlopende redenen de ring in stapt. Sociale buitenbeentjes, vrouwen op de vlucht voor hun verleden, sportieve types die hun kans zien: worstelen kunnen ze geen van allen, maar enthousiast zijn ze wel.

De makers van ‘Glow’ leven zich met hun uitstekende cast en scherpe dialogen uit in onderlinge botsingen, groeiende vriendschappen en romances, en bovenal in maffe gevechten. De vrouwen spelen heerlijk eendimensionale personages die met veel geluidseffecten, grootse gebaren en slimme choreografie doen alsof ze elkaar verrot slaan.

Zo is er een Bijstandskoningin in bont die weigert te werken, een bloeddorstige Lbanese Terroriste en een giechelend Chinees Gelukskoekje. Er verschijnt zelfs iemand in Ku Klux Klan-tenue.
[24-07-17] glow_1.jpgIn 2017 zou niemand meer wegkomen met zulke vulgaire stereotypen en dat maakt de historische blik van ‘Glow’ des te leuker. De climax van de worstelshow is het gevecht tussen de patriottische, in stars ‘n’ stripes gehulde blondine Liberty Bell (Betty Gilpin) en de briesende Sovjetcommuniste Zoya the Destroyer (Brie): tegen de achtergrond van het Reagantijdperk vechten zij hun eigen Koude Oorlog uit. Het publiek in de zaal leeft oorverdovend mee.

Worden de vrouwen, steevast gekleed in hoogopgesneden strakke pakjes, geëxploiteerd of vinden ze juist hun kracht? Het was een leidende vraag voor de scenaristen, die ze niet eenduidig beantwoorden. Wel onderzoeken ze een tijdperk waarin seksisme op de werkvloer nog veel openlijker dan nu werd getolereerd.

Tegelijkertijd zie je de vrouwen gedurende het eerste seizoen groeien in eigenwaarde, fysieke assertiviteit en sociale binding. Wanneer de show door geldproblemen tenonder dreigt te gaan, komen ze razendsnel bij elkaar voor plan b. Met iedere aflevering houd je meer van ze, de gorgeous ladies of wrestling.



© RdL
Trouw
20 juli 2017