ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Danny Collins ***The Last Wolf »

HEINEKEN: HET FLESJE IN DE FILM

25

jun

2015

Het komt er nogal bekaaid af, het Heineken-flesje in ‘Kidnapping Freddy Heineken’. De groene rakker, zonder etiket, komt langs op een bootje in de Amsterdamse grachten tijdens de jaarwisseling van 1982-1983, zwerft rond in het morsige appartement waar de vier ontvoerders van bierbaas Heineken hun plannen beramen, en verschijnt op de achterbank tijdens een autorit waarbij de mannen menen iets te vieren te hebben.

Wacht even, groen? In 1983? Iedere Nederlandse bierdrinker weet dat Heineken traditioneel in bruin glas werd gebotteld. Amerikanen, díe kregen het bier in groen. Pas toen de internationale biermarkt ervan overtuigd was geraakt dat Heineken een merk is waarmee je gezien wilt worden, werd groen ook de norm op eigen bodem. Dat gebeurde pas in 2012 - en riep terstond actiegroepjes als ‘De bruine fles moet terug’ in het leven.

Het heeft iets ironisch, die anachronistische, anonieme verpakking van het merk waarmee de onverbiddelijke Freddy Heineken de wereld veroverde en een fortuin vergaarde. [23-06-15] heineken_flesje.jpg Vanaf de naoorlogse jaren maakte het in 1864 opgerichte bierconcern, bij afwezigheid van concurrentie uit Duitsland, grote stappen op de Amerikaanse markt.
In eigen land mocht het bier alom worden omschreven als ‘grachtenwater’ en ‘paardenzeik’, over de grenzen wist de marketingafdeling het merk in fris groen, slankgebouwd glas gek genoeg neer te zetten als een bier voor fijnproevers – die er graag meer voor betaalden dan voor ander bier. Heineken is nu een van de vier grote biermultinationals die de wereldmarkt beheersen.

Heineken als sjiek merk, met de karakteristieke ‘lachende e’ op het etiket, beleefde in imago-opbouw een voorlopig hoogtepunt toen James Bond zich liet bekeren. De geliefde spion met z’n exquise levensstijl, die decennia lang barkeepers overal ter wereld precies liet weten hoe hij z’n lijfdrankje wodka-martini bliefde (shaken, not stirred) greep in ‘Skyfall’ (2012) ineens naar een pilsje. In een groen flesje!

Was de Britse geheim agent al langer een geliefd object voor product placement, dit keer ging het er wel heel weinig subtiel aan toe. Heineken betaalde zestig miljoen euro voor Bonds dorst naar bier, en rolde bovendien een spectaculaire reclamecampagne uit rond de spion. Een nieuwe generatie Bond-kijkers ziet een held die niet kiest voor een specifieke smaak, maar voor een merk.

Een teken des tijds, vond hoofdrolspeler Daniel Craig, dat een succesvol filmmerk als James Bond financieel overeind moet worden gehouden door een biermerk. Maar ‘we hadden de film niet kunnen maken’ zonder dat groene flesje.
Dat kan wezen, 007-fans van het eerste uur vonden het helemaal niks, Bond met een ‘Heiny’ in z’n hand.

'Kidnapping Freddy Heineken' draait vanaf vandaag in de bioscoop


© RdL
Trouw
25 juni 2015