ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Jaren 80 terug op het witte doekAlan Rickman: een stem als smeltende chocolade »

MELISSA MCCARTHY: KOPT DE GRAPPEN GRAAG ZELF IN

4

jun

2015

Hollywood wordt grotendeels bevolkt door gemanicuurde dametjes met maatje 34 die zelfs in romantische komedies ‘weinig meer doen dan “Oh Jim!” roepen’. En dan heb je Melissa McCarthy. De komedienne ergert zich wild aan de rol als aangever die voor grappige vrouwen vaak is weggelegd en heeft de afgelopen jaren een stevig oeuvre opgebouwd waarin zij zelf de credits neemt voor geestige momenten.

McCarthy (1970, nicht van actrice Jenny McCarthy, in wier show ze haar eerste tv-optreden had) groeide op in Illinois binnen een boerenfamilie met Ierse wortels, zo’n gezin dat plezier heeft in elkaar aan het schrikken maken. ‘Nog steeds verdwijnt mijn vader in kasten en onder tafels om ineens tevoorschijn te komen, hilarisch’, vertelde ze in een televisieinterview.

[21-06-15] spy.jpgZelf ambieerde ze gelukkig meer. McCarthy deed stand up comedy in New York, improvisatietheater in Los Angeles, en kreeg rollen in series als ‘Gilmore Girls’ en ‘Mike & Molly’. De laatste gaat over twee mensen die elkaar ontmoeten in een Overeaters Anonymous groep.
McCarthy, die haar hele professionele leven zwaarlijvig is geweest, zag er aanvankelijk de lol niet van in, want gewicht ‘dat is geen interessant thema’. Ze kreeg een Emmy voor haar titelrol.

Gewicht ís dramatisch weinig interessant, maar dat neemt niet weg dat McCarthy, onlangs vereeuwigd op de Hollywood Walk of Fame, juist door haar fysieke verschijning een eigen plekje binnen de filmwereld heeft uitgehakt. Juist haar uiterlijk maakt het haar mogelijk een unladylike tegenwicht te bieden aan geijkte vrouwenrollen.

Haar doorbraak naar het grote publiek (en een Oscarnominatie) kwam met ‘Bridesmaids’, waarin zij temidden van een groepje vrouwen dat naar een trouwerij toeleeft, voor memorabel maffe momenten zorgt door in een bruidssalon diarree te krijgen, en op een receptie te vertellen over een erotische ontmoeting met een dolfijn.

Zo mogelijk nog leuker was ze in ‘The Heat’ tegenover komedie vedette (en op het oog in alles haar tegenpool) Sandra Bullock. Een gouden combinatie, juist omdat Bullock graag grapjes mag maken over haar eigen magere lijf.
Als een grofgebekte, onbehouwen undercoveragent in een gare bak raasde McCarthy door de film, meer puinhopen veroorzakend dan orde scheppend. Iets vergelijkbaars doet ze in ‘Spy’ als hopeloos opvallende geheim agent. Chaos is vrouwen zelden gegund.

Het mag een tragisch lot lijken dat je als dikke actrice maar beter grappig kunt zijn (Roseanne, Kathy Bates en de jongere Rebel Wilson bevolken dezelfde niche), maar eigenlijk is het andersom: wie echt grappig is hoeft het minder te hebben van standaard looks. Dat geldt voor vrouwen én mannen.

En komedie neemt McCarthy hoogst serieus. ‘Een bioscoopkaartje is duur, ik wil dat mensen de bioscoop verlaten met het gevoel “oh my god, ik ben anderhalf uur van de wereld geweest”. Ondertussen hoop ik dat ik mezelf niet compleet voor schut heb gezet.’
Dat laatste lukt meestal niet. En precies dat maakt McCarthy zo onweerstaanbaar.


© RdL
Trouw
4 juni 2015