ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Pitch PerfectLilet never happened »

KINDERCASTING - ZOEKEN NAAR DE IDEALE 10-JARIGE

5

jan

2013

Het popperige meisje in Luchino Visconti’s ‘Bellissima’, het grootmoedige jochie in ‘E.T.’, het weerbarstige kind in de recente ‘Kauwboy’, piepjonge acteurs kunnen voor onvergetelijke filmmomenten zorgen. Waar haalt een filmmaker getalenteerde, memorabele kindacteurs vandaan? De casting van kinderen is ook in Nederland een vak apart geworden.

Iedere tien minuten stapt er een ander jongetje binnen. Acht, negen jaar zijn ze. Filmmaker Frans Weisz zoekt voor zijn nieuwe film, ‘Finn’ een jonge hoofdrolspeler. Weisz’ producent, Flinck Film, heeft op een recente winterse zaterdag een castingdag georganiseerd: zo’n veertig kinderen komen vandaag langs. Weisz, met rechte rug op een tweezitter, vraagt iedere jongen op een andere bank, tegenover hem, te gaan zitten.
“Wat wil je later het liefst worden?” vraagt hij een blond ventje.
“Kok. Of rocker.” Weisz schatert.













Kauwboy


De jongens wiebelen, friemelend aan mouwen of ritsen, heen en weer, en vertellen over thuis, hobby’s of acteerervaring.
“Ik heb in een Unox reclame gespeeld”, vertelt een jongen. “Dat was wel leuk hoor. Ik moest de hele dag knakworstjes eten – maar die waren wel koud.”
“Kindermishandeling!” grapt Weisz, die al ruim een jaar op zoek is naar het juiste kind. Hij noemt het een lastige klus, maar heeft ondertussen zichtbaar plezier in de gesprekjes. Overigens heeft hij voor de inhoud weinig belangstelling.
“Ik kíjk alleen maar: zie ik een gezicht dat me intrigeert, maakt het me nieuwsgierig? Ik zoek een thrill. Als regisseur wil je als het ware verliefd worden op je hoofdrolspeler, je moet wekenlang met elkaar op de set staan.”

Over volwassen acteurs zou hij waarschijnlijk hetzelfde zeggen. Toch is er een essentieel verschil tussen kinderen en volwassenen, zegt Martha Mojet. Met haar bedrijf Martha Mojet Kindercasting helpt ze Weisz de juiste acteur te vinden. “Bij kinderen op deze leeftijd gaat het meer om ‘zijn’ dan om ‘spelen’. Volwassen acteurs nemen techniek, trucjes, levenservaring, een portfolio en imago mee. Kinderen cast je op hoe ze zijn, je vraagt ze op gevoel te spelen en dicht bij zichzelf te blijven.”
Als filmtoeschouwer kijk je deels dus naar het werkelijke kind, meer dan bij een doorgewinterde acteur in een rol.

Pluchen beestje
Inlevingsvermogen is evengoed cruciaal, en verschilt per kind. Dat blijkt uit de screentests die Mojet vandaag, in een andere ruimte, met de jongetjes houdt. Voor de camera improviseert ze met hen een korte scène, waarin het kind een mottig zwerfkatje langs z’n oplettende moeder (Mojet) het huis in moet zien te smokkelen. Sommige jongens proppen het pluche beestje dat ze als requisiet krijgen aangereikt, weg in een mouw, laten het vallen of slingeren het aan z’n staart door de ruimte. Anderen, meteen in hun rol, koesteren het speelgoeddier juist.
“Vanochtend was er een jongen die de poes heel voorzichtig vastpakte en steeds zachtjes aaide”, vertelt Mojet.

Een screentest is belangrijk, maar niet allesbepalend. Mojet: “Ik kan denken, wauw!, maar als een kind niet past bij wat een regisseur zoekt, dan houdt het op. Zelfs als dat wel zo is dan weet je nog niet hoe het op de set zal gaan. Filmen is best zwaar en intensief. Kinderen moeten dat kunnen volhouden en er soms dingen voor opgeven. Niet op woensdagmiddag naar een feestje, op zaterdag geen voetbal. Soms moet een scène tien keer over, ook als het kind het prima doet. Dat vergt discipline en doorzettingsvermogen.”














E.T.


En dan is er nog iets: kinderen groeien. Fysiek en mentaal veranderen ze snel. De dag waarop ze zich melden bij een castingbureau of voor een auditie is niet meer dan een momentopname.

Mojet begon haar bedrijf in 1998, toen producenten en regisseurs de casting meestal nog zelf deden. Sindsdien is de Nederlandse filmindustrie, en het aantal films en series met belangrijke kinderrollen, flink gegroeid, en hebben gespecialiseerde kindercastingbureaus bestaansrecht gekregen. Mojet heeft recent kinderen in films als ‘Mees Kees’, ‘Tony 10’, ‘Nono het Zigzag Kind’, ‘Sint’, en series als ‘Dokter Tinus’ en ‘A’dam E.v.a.’ gecast. Daarnaast zoekt ze kinderen voor commercials.

Pushy ouders
De hype van talentenshows op televisie zal ook een impuls hebben gegeven aan haar volle kaartenbak. Is een kindercastingbedrijf een soort ontdekkingsmachine voor roemzuchtige kinderen – en ouders? In ‘Bellissima’ (1951) wist Visconti al zo prachtig te verbeelden hoe een moeder er alles voor over heeft om voor haar dochtertje een voet tussen de deur van een filmstudio te krijgen.













Bellissima


“Dat is het grootste misverstand over mijn werk”, lacht Mojet. “Ja, er zijn pushy ouders, maar op de honderd aanmeldingen is dat er één. Je herkent ze meteen: mensen die van alles hebben voorbereid en zeggen ‘goed je best doen’ tegen een kind dat duidelijk tegen z’n zin is gekomen. Dat wordt niks. Bij topsport en muziek gaat het deels om uren maken, dat kun je als ouder misschien nog afdwingen. Maar kinderen die niet van spelen houden kun je niet tot spelen dwingen, hoe hard je ook duwt.”

De term ontdekkingsmachine mag wat oneerbiedig klinken, feit is dat veel kindacteurs na één hoofdrol uit het zicht verdwijnen, en misschien pas als volwassen acteur weer opduiken. Voor bijrollen kan spelervaring een pré zijn, maar voor de hoofdrol wil een regisseur vaak een nieuw, onontdekt gezicht. Dat is waar, erkent Mojet. “Het is een beetje: mijn film, mijn kind. Misschien zou het publiek het ook niks vinden, om de jongen uit ‘Mees Kees’ een half jaar later als ‘Tony 10’ te zien. Iedere keer ga je dus op zoek naar een nieuw jongetje van tien. Overigens is mijn indruk dat veel kinderen het na zo’n intensieve periode rond een film ook fijn vinden om weer terug te gaan naar hun eigen gewone leven.”
Zo kunnen memorabele kinderrollen gewoon mooie herinneringen worden, gestold in de tijd. Mojet heeft zelf een paar favorieten: het jongetje in ‘Love Actually’, en Olivier Tuinier in ‘Het Zakmes’. “En ‘le petit Paul’ in de Franse jaren zeventig-serie ‘Graine D’Ortie’, die gaat al bijna mijn hele leven met me mee.”

Frans Weisz heeft meer dan de helft van de kinderen van vandaag gezien. Het was een vruchtbare ochtend, maar hij is er nog lang niet uit. Eerst maar eens lunchen. En mocht de hoofdrolspeler van ‘Finn’ vandaag niet komen bovendrijven, dan gebeurt het later, daar heeft hij alle vertrouwen in. Als het maar voor 1 april is. Dan begint Weisz met draaien.

Kinderen met acteerambities kunnen zich inschrijven bij kindercastingbureaus als Martha Mojet Kindercasting (www.marthamojet.nl). Castingbureau Xapp (www.kindercasting.com) organiseert ook workshops auditietraining en camera-acteren.
Musicalsterren in spe kunnen oproepen voor audities in de gaten houden op sites als www.musical.blog.nl en www.musicalworld.nl.



© RdL
Trouw
5 januari 2013