ARCHIEF
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
« A Country TeacherMillennium: Mannen die Vrouwen Haten »
“De meeste kinderen komen uit de buik van hun moeder. Ik kom uit een vliegtuig.” Zo opent ‘De Indiaan’, en daarmee is de toon meteen gezet voor weer zo’n nuchtere jeugdfilm waarmee Nederland de laatste jaren een mooie reputatie heeft opgebouwd. De uitspraak komt van Koos, een achtjarig jochie dat is geadopteerd. Zijn ouders zijn lang en blond. Koos is klein en donker, want hij komt uit Peru. Kleine grapjes verbeelden zijn wens meer op zijn ouders te lijken: gewichten
aan zijn voeten die hem wat moeten oprekken, blonde plukken die zijn vriendinnetje in zijn zwarte haar maakt.
Ineke Houtman, die met ondermeer ‘De Freules’ en ‘Madelief’ al een stevig portfolio jeugddrama samenstelde, en met ‘Polleke’ een prachtige hedendaagse multiculti jeugdromance afleverde, weet met een scenario van debutante Nynke Klompmaker in de hand, opnieuw het juiste evenwicht te vinden tussen humor, ontroering en avontuur in een aandoenlijk verhaal over een jongen die gedwongen wordt over zijn familie en identiteit na te denken.
Aanleiding is de onverwachte zwangerschap van Koos’ moeder die voor vreugdetranen zorgt maar bij zijn goedzakkige ouders ook zulke hoekige opmerkingen ontlokt als ‘Jij bent ook ons eigen kindje hoor’. Koos heeft ondertussen andere dingen aan zijn hoofd. Nadat hij bij de plaatselijke supermarkt een muzikale Peruaanse jongen heeft ontmoet weet hij het zeker: hij is een Indiaan.
Met de friszonnige blik op polders en kust die we ook in ‘Het Paard van Sinterklaas’ aantroffen, laat Houtman zien hoe Koos, net als jonge voorgangers in ‘Lepel’ en ‘Morrison krijgt een Zusje’, er op uit moet om de geborgenheid te krijgen die hij zoekt. Hij krijgt wel een beetje hulp van opa (een vrolijke bijrol van Hans Dagelet in hoog opgetrokken zwembroek) en zijn Peruaanse vriend, maar Koos moet zelf allerlei Indiaanse rituelen inzetten om tot de ogenschijnlijk zo simpele conclusie te komen: familie, dat zijn de mensen die van je houden.
De Indiaan
Regie: Ineke Houtman
Met Matthias den Besten, Bastiaan Ragas, Angelique de Bruijne
© RdL
Trouw
6 augustus 2009
DE INDIAAN
6
aug
2009
![[10-08-09] indiaan_1.jpg](/blogfotoos/indiaan_1.jpg)
Ineke Houtman, die met ondermeer ‘De Freules’ en ‘Madelief’ al een stevig portfolio jeugddrama samenstelde, en met ‘Polleke’ een prachtige hedendaagse multiculti jeugdromance afleverde, weet met een scenario van debutante Nynke Klompmaker in de hand, opnieuw het juiste evenwicht te vinden tussen humor, ontroering en avontuur in een aandoenlijk verhaal over een jongen die gedwongen wordt over zijn familie en identiteit na te denken.
Aanleiding is de onverwachte zwangerschap van Koos’ moeder die voor vreugdetranen zorgt maar bij zijn goedzakkige ouders ook zulke hoekige opmerkingen ontlokt als ‘Jij bent ook ons eigen kindje hoor’. Koos heeft ondertussen andere dingen aan zijn hoofd. Nadat hij bij de plaatselijke supermarkt een muzikale Peruaanse jongen heeft ontmoet weet hij het zeker: hij is een Indiaan.
Met de friszonnige blik op polders en kust die we ook in ‘Het Paard van Sinterklaas’ aantroffen, laat Houtman zien hoe Koos, net als jonge voorgangers in ‘Lepel’ en ‘Morrison krijgt een Zusje’, er op uit moet om de geborgenheid te krijgen die hij zoekt. Hij krijgt wel een beetje hulp van opa (een vrolijke bijrol van Hans Dagelet in hoog opgetrokken zwembroek) en zijn Peruaanse vriend, maar Koos moet zelf allerlei Indiaanse rituelen inzetten om tot de ogenschijnlijk zo simpele conclusie te komen: familie, dat zijn de mensen die van je houden.
De Indiaan
Regie: Ineke Houtman
Met Matthias den Besten, Bastiaan Ragas, Angelique de Bruijne
© RdL
Trouw
6 augustus 2009