ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Suske en Wiske & De Texas RakkersPonyo »

MARK MERTENS OVER SUSKE EN WISKE & DE TEXAS RAKKER

23

jul

2009

Suske, Wiske en hun samengestelde familie Sidonia, Lambik en Jerom, bestaan ruim zestig jaar. Willy Vandersteens populaire Vlaamse strips leverden al een poppenserie, musical en live action film op, maar een animatiefilm nog niet. Totdat de Vlaamse regisseur Mark Mertens zich samen met animator Wim Bien sterk maakte voor ‘Suske en Wiske & De Texas Rakkers’.

Waarom heeft de eerste Suske en Wiske animatiefilm, uitgerekend in stripland België, zo lang op zich laten wachten?
Mark Mertens: Animatie is erg duur, het is lastig om een budget bij elkaar te sprokkelen. Nu bleek de tijd rijp. Niet alleen is animatiesoftware goedkoper geworden, belangrijker is dat er nu veel mensen met 3D animatie werken, er is veel expertise. Dat gaat hier natuurlijk anders dan in Amerika. Daar heb je één team: je doet ’s ochtends het licht aan en je kunt beginnen. Wij hebben met vier animatiestudio’s gewerkt, het was best ingewikkeld om die op één lijn te krijgen.

Lag de keuze voor het album ‘De Texas Rakkers’ voor de hand?
Het is een van de favorieten van Wim en mij, we spelen zelf graag cowboytje, haha. Deze strip heeft een spannend verhaal, leuke personages en mooie beelden. Jerommeke die een stoomtrein stopt, dat is een dankbaar beeld. De western doet het internationaal ook goed. We hebben plannen voor meer Suske en Wiske films rond klassieke filmgenres: een piratenfilm naar ‘De Kleppende Klipper’, science fiction naar ‘De Wolkeneters’ en een James Bond-achtige film met ‘De Apenkermis’ als basis. Voorlopig verwachten we geen wereldwijd kassucces, want Suske en Wiske zijn voornamelijk in de Benelux populair. Maar ik denk dat we met iedere film iets verder kunnen komen.

Drie generaties Vlamingen en Nederlanders zijn opgegroeid met Suske en Wiske. Fans staan misschien te trappelen voor de film, maar zullen ook kritisch zijn.
Daar hadden we inderdaad een beetje angst voor. Maar we hebben geprobeerd met het budget, negen miljoen euro, zo creatief mogelijk óns beeld van de strips vorm te geven. Iedereen weet precies hoe Lambik eruit ziet, terwijl hij over de jaren gigantisch is geëvolueerd. Hier naast mij staat een Lambik pop, met zijn drie haren. We hebben er lang op gezwoegd om die drie haren goed te krijgen. Drie streepjes, ze waren al snel te dik en te zwaar, uiteindelijk zijn ze juist heel fijn en dun geworden.

Hebben jullie nu de filmrechten op een aantal strips, of op Vandersteens gehele oeuvre?
Wij kunnen uit de ganse catalogus putten. Wim en ik hebben meer met de oudere strips, maar jonge lezers blijken juist favorieten onder recente titels te hebben. Het leuke is dat we de vrijheid hebben om kleine grapjes uit andere albums in onze films te stoppen.

Mark Mertens over
Suske en Wiske & De Texas Rakkers

© RdL
Trouw
23 juli 2009