ARCHIEF
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
« Drama/MexGoodbye Bafana »
Geestelijke chaos kan mooie verhalen opleveren. ‘Memento’, ‘The Machinist’ en ‘Mulholland Drive’ bijvoorbeeld, films over diep verwarde mensen, dwingen je als kijker alledaagse logica terzijde te schuiven en mee te gaan in onnavolgbaarheid en onvoorspelbaarheid.
‘The Lookout’ leunt aanvankelijk op dat principe. Chris Pratt (Joseph Gordon-Levitt) heeft de wereld aan zijn voeten totdat hij na zijn eindexamen een auto-ongeluk veroorzaakt. Sportcarrière, eerste liefde, allemaal in één keer weg.
Vier jaar later is Chris nog steeds in de war. Zozeer dat hij alleen met een mentor zelfstandig kan wonen en alleen met lijstjes, kattebelletjes en briefjes in huis de dag goed doorkomt. Als hij de blikopener niet kan vinden slaat hij de keuken kort en klein. ‘Ongeremdheid’ noemt zijn sociaal werker dat. Chris heeft zulke gapend grote zwakke plekken dat je meteen het ergste vreest wanneer een aantal ongure types hem in de gaten blijkt te houden.
Maar Scott Frank, die als regisseur debuteert maar als schrijver onder andere ‘Little Man Tate’ en ‘Out of Sight’ op zijn naam heeft staan, heeft geen haast. In alle rust schetst hij het wankele bestaan van Chris: zijn rijke, snobistische familie, zijn joviale, blinde huisgenoot Lewis (Jeff Daniels met baard), zijn uitzichtloze baantje als concierge in een plattelandsbank. Niet zo vreemd dat hij zich makkelijk hecht aan ene Gary Spargo, een louche figuur vol begrip in zijn stem (mooi gespeeld door Matthew Goode, de Britse charmeur uit ‘Match Point’ die je met sikje en leren jack niet meteen herkent).
Met de onthulling van Gary’s snode plannen verandert ‘The Lookout’ in een misdaadthriller waar voor Chris’ geworstel met de alledaagsheid geen ruimte meer is. Hij wordt ineens een gewone jongen die gedwongen wordt op de uitkijk te staan bij een criminele actie. Voor Chris geen kattebelletjes meer, maar gezond verstand en vuurwapens om de boel te redden. Therapeutisch gezien is dat vooruitgang, zo onderstreept Frank in zijn scenario, maar dramatisch gezien stelt dat wat teleur: juist Chris’ zwakte zou zijn kracht moeten blijken, nietwaar?
Een inventiever script, zónder slordigheden als het laten verdwijnen van – vrouwelijke - personages die ertoe leken te doen, zou beter hebben gepast bij de opmerkelijke rust en de visuele flair van de film. Met het gedurfde lage tempo en zijn weidse blikken op de open, kale landschappen van Kansas, die er met een pak sneeuw nóg opener en kaler uitzien, laat regisseur Frank zien dat ‘The Lookout’ nog best iets verder boven het gemiddelde had kunnen uitstijgen.
The Lookout
Regie: Scott Frank
Met: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fisher
©RdL
Trouw
30 augustus 2007
THE LOOKOUT
30
aug
2007
‘The Lookout’ leunt aanvankelijk op dat principe. Chris Pratt (Joseph Gordon-Levitt) heeft de wereld aan zijn voeten totdat hij na zijn eindexamen een auto-ongeluk veroorzaakt. Sportcarrière, eerste liefde, allemaal in één keer weg.
Vier jaar later is Chris nog steeds in de war. Zozeer dat hij alleen met een mentor zelfstandig kan wonen en alleen met lijstjes, kattebelletjes en briefjes in huis de dag goed doorkomt. Als hij de blikopener niet kan vinden slaat hij de keuken kort en klein. ‘Ongeremdheid’ noemt zijn sociaal werker dat. Chris heeft zulke gapend grote zwakke plekken dat je meteen het ergste vreest wanneer een aantal ongure types hem in de gaten blijkt te houden.
Maar Scott Frank, die als regisseur debuteert maar als schrijver onder andere ‘Little Man Tate’ en ‘Out of Sight’ op zijn naam heeft staan, heeft geen haast. In alle rust schetst hij het wankele bestaan van Chris: zijn rijke, snobistische familie, zijn joviale, blinde huisgenoot Lewis (Jeff Daniels met baard), zijn uitzichtloze baantje als concierge in een plattelandsbank. Niet zo vreemd dat hij zich makkelijk hecht aan ene Gary Spargo, een louche figuur vol begrip in zijn stem (mooi gespeeld door Matthew Goode, de Britse charmeur uit ‘Match Point’ die je met sikje en leren jack niet meteen herkent).
Met de onthulling van Gary’s snode plannen verandert ‘The Lookout’ in een misdaadthriller waar voor Chris’ geworstel met de alledaagsheid geen ruimte meer is. Hij wordt ineens een gewone jongen die gedwongen wordt op de uitkijk te staan bij een criminele actie. Voor Chris geen kattebelletjes meer, maar gezond verstand en vuurwapens om de boel te redden. Therapeutisch gezien is dat vooruitgang, zo onderstreept Frank in zijn scenario, maar dramatisch gezien stelt dat wat teleur: juist Chris’ zwakte zou zijn kracht moeten blijken, nietwaar?
Een inventiever script, zónder slordigheden als het laten verdwijnen van – vrouwelijke - personages die ertoe leken te doen, zou beter hebben gepast bij de opmerkelijke rust en de visuele flair van de film. Met het gedurfde lage tempo en zijn weidse blikken op de open, kale landschappen van Kansas, die er met een pak sneeuw nóg opener en kaler uitzien, laat regisseur Frank zien dat ‘The Lookout’ nog best iets verder boven het gemiddelde had kunnen uitstijgen.
The Lookout
Regie: Scott Frank
Met: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fisher
©RdL
Trouw
30 augustus 2007