ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Georgia RuleKnocked Up »

CANON VAN DE FILM

13

sep

2007

‘Regen’, ‘Fanfare’, ‘Ik kom wat later naar Madra’, ‘Het Zakmes’. Ze maken deel uit van de Canon van de Nederlandse Film, die afgelopen dinsdag bekend werd gemaakt tijdens een persconferentie van het Nederlands Film Festival.
Onder leiding van oud-politica Jeltje van Nieuwenhoven, die de lijst van zestien titels openbaarde, stelde een commissie de canon samen die ‘de veelzijdigheid van de Nederlandse filmgeschiedenis’ moet weerspiegelen. ‘Een Carmen van het Noorden’, ‘Blind Kind’, ‘Turks Fruit’ en ‘Flodder’ zitten er ook in.

Het mooie van zo’n lijst is dat die vrijwel altijd in één klap je blik verbreedt. Hoeveel mensen zullen desgevraagd op het idee komen ‘De Mésaventure van een Fransch Heertje zonder Pantalon aan het Strand te Zandvoort’ in een lijst op te nemen? Deze komedie uit 1905 vertegenwoordigt de vroege Nederlandse publiekscinema, maar is ongetwijfeld door de meeste Nederlanders nog nooit gezien.
Ook een korte film als ‘Living’ van de experimentele cineast Frans Zwartjes en het juweeltje ‘Father and Daughter’, de animatiefilm van Michael Dudok de Wit komen in een canon terecht dankzij het zorgvuldig wikken en wegen van commissieleden.

Aan de andere kant, zie wat er gebeurde toen een jaar geleden de Canon van Nederland werd bekendgemaakt: het is nooit goed.
Het gekrakeel kan losbarsten. Waar zijn de vrouwelijke regisseurs? Waarom geen Pim & Wim en geen Theo van Gogh? Is een canon compleet wanneer de meest recente speelfilm voor een volwassen publiek (‘De Noorderlingen’) uit 1992 dateert? Waar zijn de films van de MTV-generatie, zoals ‘Zusje’?
Enfin, het Nederlands Film Festival, dat op 26 september begint en waar alle zestien films te zien zullen zijn, biedt een mooi platform voor verhitte discussie.

Tijdens de persconferentie werd nog meer nieuws bekendgemaakt. Cameraman Robby Müller zal op de openingsavond de Cultuurprijs in ontvangst nemen. De in 1940 op Curaçao geboren Müller vertrok al vrij snel na zijn eindexamen aan de Filmacademie naar het buitenland en werkte met regisseurs als Rainer Werner Fassbinder en Wim Wenders.
Zijn beweeglijke tracking shots en grofkorrelige beelden bepaalden grotendeels de sfeer ‘van ‘Down by Law’ van Jim Jarmusch en hij kreeg veel lof voor zijn camerawerk van Lars von Triers ‘Breaking the Waves’. De prijs, een Gouden Kalf uiteraard, zal worden overhandigd door minister van OCW Ronald Plasterk.

©RdL
Trouw
13 september 2007