ARCHIEF

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

« Block PartyLittle Children »

FILM TOP 3 2006

28

dec

2006

# 1 ‘The New World’, Terrence Malick
# 2 ‘Caché’, Michael Haneke
# 3 ‘After the Wedding’, Suzanne Bier

Ooit een impressionistische kostuumfilm gezien? Historische films gaan altijd over grootse gebeurtenissen en anders staan de kostuums wel voorop. De Texaanse Terrence Malick, die zijn vierde film in 32 jaar maakt, creëerde een volstrekt eigenwijze blik op zijn vaderlandse geschiedenis. Diep, heel diep werd ik geraakt door ‘The New World’, waarin Malick met zijn camera als het ware de visuele dagboekaantekeningen van twee historische figuren schetst. Via de liefde tussen de Britse Captain Smith en de Indiaanse Pocahontas stelt hij zich voor hoe het is om dingen voor de allereerste keer te zien: nieuwe landschappen, vreemde mensen van een ander continent, je eigen baby. Een film over verwondering. Grandioos.

Kijken staat ook al centraal in ‘Caché’, de filmische blikseminslag van Michael Haneke. Een gearriveerde Parijse intellectueel krijgt anoniem video-opnamen van zijn eigen leven toegestuurd en Haneke sleept de kijker mee in de toenemende paniek die zich vervolgens van het gezinnetje meester maakt. Een film zonder grootse effecten, wel een grootse, effectieve thriller over zelfgenoegzaamheid. Verontrustend.

Familiepaniek is sowieso een dankbaar thema. Zolang er families bestaan zal er mooie kunst worden gemaakt. Een zonnige, opgeruimde Deense familie wordt dooreen geschud door de komst van een zwijgzame vreemdeling met een verleden. Een klassiek gegeven, wreed en zoet, hartverscheurend en geestig verbeeld door dogma-regisseuse Suzanne Bier. Meesterlijk.

©RdL
Trouw
28 december 2006