« TV - Blij dat het leven eindig isOosters eten & Duitse wijn »

TV - VS: NET ALS IN DE FILM

2

aug

2013

Voel toch die zón! De Engelse Beverly en Sean Lincoln rijden gelukzalig, in een auto met open dak natuurlijk, door Los Angeles. Het succesvolle schrijversechtpaar is op uitnodiging van een Amerikaanse televisieproducent naar Hollywood gekomen om een remake te maken van hun eigen serie. En tja, wie wil nu niet naar Hollywood? Eenmaal aangekomen in hun Beverly Hills-paleis loopt Sean tegen een marmeren zuil - die onmiddellijk omvalt. Piepschuim. Ach ja, Hollywood hè.

De komedieserie ‘Episodes’, die vorige week op Canvas is begonnen, kijkt met twinkelende buitenstaandersblik naar Amerika, het land van positivisme, valse glimlach en nepgoud. Amerikanen bakken lucht. Ze associeren algemeen beschaafd Brits met butlers.

De verwondering van wie naar Amerika reist en daar op allerlei vertrouwds ‘net als in de film’ stuit, is niet alleen een goudmijn voor grappenmakers, maar vormt ook een bijna onvermijdelijk filter bij wie er met een documentaire blik rondkijkt.

Je zag het in ‘To Tulsa and Back: On Tour with JJ Cale’ die de NTR dinsdag had ingelast na het overlijden van de singer-songwriter. De Duitse documentairemaker Jörg Bundschuh vergezelde in 2005 de opmerkelijk bescheiden Cale tijdens een tour door het zuidwesten van Amerika, waarbij de muzikant en passant zijn ouderlijk huis in Tulsa, Oklahoma bezocht.
Bekenden kwamen ook aan het woord. Eric Clapton, die met Cale-nummers als After Midnight veel succes heeft gehad, noemde Cale on-Amerikaans in zijn gebrek aan ambitie. Cale beaamde dat: eigenlijk had hij zijn hele leven z’n best gedaan om niet te hoeven werken.
Toch was het muzikale idool met cowboylaarzen, verweerd gezicht en vermaarde Tulsa sound tegelijkertijd zo’n all american man dat de Europese filmmaker de verleiding niet had kunnen weerstaan hem, met gitaarkoffer, even te laten poseren in een schitterend roodrotsig westernlandschap.

Het land van extremen, door populaire cultuur over de hele wereld een bekende geworden, laat zich nu eenmaal heerlijk in cliché’s vangen.

Ook de Nederlandse correspondent Michiel Vos ontkomt er in zijn journalistieke serie ‘My America’ (Canvas) niet aan. Vos stond in de derde aflevering stil bij politiek Amerika. Hij praatte met een donateur die 32.400 dollar had geschonken aan de Democratische Partij om met Obama op de foto te mogen.
Vos zelf hoeft dat niet te doen. Hij zit in een unieke positie: als schoonzoon van Nancy Pelosi, leider van de Democratische Partij in het Huis van Afgevaardigden, wandelt hij zonder problemen het Capitool binnen en prikt hij een vorkje mee bij een barbecue op het Witte Huis.

Vos, inmiddels in het bezit van een Amerikaans paspoort, stelde verstandige vragen, maar aan van alles merkte je dat het filter in zijn buitenstaandersblik aan het vervagen is.
Totdat het over wapenbezit ging. Mag ik daar als geboren Europeaan wel een mening over hebben, vroeg Vos zich hardop af. Zijn gesprekspartner vond van wel, maar ‘dan moet je je er wel in verdiepen’. En tja, wie wil nu niet een dagje mee het bos in om te schieten? De journalist klungelde ostentatief met zijn geweer, maar toen hij eenmaal een kleiduif had geraakt maakte bravoure zich van hem meester. Je zag hem glimmen.

Toch even John Wayne gespeeld. Net als in de film.


© RdL
Trouw
Tv rubriek
2 augustus 2013