« Ik heb een droom - SinterklaasIk heb een droom - paardenmeisje Iris Bogers »

THE KILLING 3

21

dec

2012

Trui. Spijkerbroek. Paardestaart. Sarah Lund kan aan het werk. Zo eenvoudig als haar uiterlijke verschijning, zo complex is het innerlijk van de Deense rechercheur, die zich voor de derde keer vastbijt in een complexe moordzaak. Na twee zeer succesvolle seizoenen komt met ‘The Killing 3’ een einde aan een internationaal bejubeld televisiefenomeen.

Het begon met de moord op een negentienjarig meisje. Sarah Lund stond op het punt met man en kind naar Zweden te verhuizen, maar stortte zich twintig afleveringen lang met verbeten overgave op de zaak, tot de moord was opgelost - en haar gezinsleven de afgrond in gegleden.

De serie werd een hit, niet alleen vanwege de moordzaak die verweven bleek met de lokale politiek van Kopenhagen, maar vooral vanwege het personage Sarah Lund: ongenaakbaar, onverzettelijk, emotioneel onbeholpen. En liefst gekleed in een dikke witte trui die volgens hoofdrolspeelster Sofie Gåbrøl alles over haar personage zegt: de inspecteur hecht zo weinig aan haar sex appeal om iets voor elkaar te krijgen, dat ze zich niet hoeft te conformeren aan de mannenwereld waarin ze werkt. Bovendien, vertelde Gåbrøl aan The Guardian, droeg ze zulke truien zèlf, toen ze in de jaren zeventig in een politiek links milieu opgroeide. Iemand met zo’n trui “gelooft diep van binnen in zachte waarden, saamhorigheid.” Een warm voorwerp in een koude, cynische wereld.
De trui van Lund werd een cultureel ikoon. Na het rode exemplaar van seizoen 2 ben je als Lund-fan benieuwd welke trui de derde serie domineert. Het is een jaren tachtig geval met V-motief.

Genoeg over de trui. Sarah Lund heeft het druk zat met de moord op een zeeman, die verband houdt met de ontvoering van een klein meisje. Het kind is de dochter van een scheepsmagnaat met politieke invloed. Tegelijkertijd staan er, tegen de achtergrond van economische malaise, nationale verkiezingen op stapel. Binnen de kortste keren zijn ook de kopstukken van de Deense landelijke politiek bij de zaak betrokken. Die kluwen van verhaallijnen, dwars door de samenleving, is wat ‘The Killing’ – net als ander Deens drama zoals ‘Borgen’ – tot zulk hoogstaand, actueel televisiedrama maakt.

Is het weer spannend? Hartstikke spannend, zelfs als je de scenariotrucs van creator Søren Sveistrup inmiddels wel een beetje kent. Gaat Lund, steevast kauwgom kauwend, met een tas losgeld naar een afgesproken plek, dan verbaast het je niet wanneer de transactie door haar eigenwijsheid in het honderd loopt. Zo veel slimmer dan de rest. Maar ook zo eenzaam. Haar norse chef vindt Lund meestal maar lastig. En nodigt Lund haar jongvolwassen zoon uit om met zijn vriendinnetje te komen eten, dan laat hij het afweten.

Het zal ermee te maken hebben dat de makers hebben besloten na het derde seizoen, op het hoogtepunt van de populariteit, te stoppen: Lund krijgt meer en meer emotionele inhoud. Geen krokodillentranen en obligate omhelzingen natuurlijk, dat is niks voor haar. “Zodra het emotioneel diep gaat, heb je de neiging af te haken”, observeert collega Borch (Nikolaj Lie Kaas), een oude vlam. Maar juist Lunds geworstel met haar rol als ouder, de moeizame relatie met haar zoon, leveren een aantal hartverscheurende scènes op.
Toch blijft je vertrouwen in de eigengereide detective immer pal overeind. Niet alleen vanwege haar intelligentie, misschien nog meer vanwege Lunds diepgewortelde gevoel voor rechtvaardigheid. Zo diep zit dat sociale engagement, dat ze er geen woorden aan hoeft te besteden. Ach, de trui zegt eigenlijk genoeg.

Voor fans die alles nog eens in één ruk willen zien (én iedereen die de hype volledig heeft gemist) zijn de drie seizoenen vanaf 3 januari samen in een box verkrijgbaar, fraai geïllustreerd - met het breipatroon van Lunds eerste trui.

DVD The Killing 3
10 afleveringen, 4 dvd’s


© RdL
Trouw
21 december 2012