« TV - Blijf gretig (en dwaas)TV - Zingen zonder schoenen »

TV - VAKANTIEKIEKJES EN CHOCOLADEKLEURIGE DAS

23

aug

2012

De campagne is begonnen. Althans, volgens de NOS. Lijsttrekkers zelf hanteren een eigen tijdsschema in de loop naar de verkiezingen op 12 september. Vorig weekend trok een aantal al het land in. Eerder deze week ging ‘Altijd Wat’ op bezoek bij Arie Slob. De ChristenUnie-voorman stond met schort in een viskraam, want hij heeft ‘iets met het midden- en kleinbedrijf’.

Al haringen schoonmakend betoonde Slob zich een bescheiden harde werker, die enerzijds uitziet naar de dag waarop hij God kan vragen waar toch al dat menselijk lijden voor nodig is, en anderzijds heel pragmatisch kijkt naar homoseksualiteit. “Ik hou van mensen, dus ook van homo’s. Die horen erbij.” Verslaggever Wilfred Scholten klonk wat ongelovig: “Zou ik, als samenwonende homoseksueel, een rol kunnen vervullen binnen de ChristenUnie?” Slob zou niet weten waarom niet.
Hij oogde een stuk relaxter dan een dag later bij ‘Nederland kiest: Campagnestart 2012’, het debat waarmee de NOS het verkiezingsseizoen opende. Een evenement dat niet bleek te passen in de agenda’s van Rutte, Wilders en Roemer, maar toch een aardige aftrap werd.
De bedoeling leek te zijn het voorlopig zomers gezellig te houden. Zo kregen we van de wel aanwezige politici vakantiekiekjes te zien. Samson had in een hangmat gedut, Buma een fietstocht onderbroken om langdurig te bellen, Sap had in Turkije een ruïne gezien, en Pechtold poseerde in fleurige korte broek voor een Frans wegnummer: D66.
Je vraagt je af of wij kiezers dit echt willen zien.

Met fris geverfde haren, lichtgebruinde hoofden en ernstige kledij - Samson met chocoladekleurige das, die Frits Wester later bij ‘Knevel & Van den Brink’ bestempelde als ‘premier look’ - stonden de deelnemers er nog wat onwennig bij. In iedere zin viel het woord ‘crisis’, maar grootse uitspraken over een uitweg werden niet gedaan.
Aan de andere kant: het woord ‘samenwerking’ bleek ook populair. Misschien vanwege het vroege campagnestadium, misschien vanwege de omvang van de economische malaise, het stemde hoe dan ook hoopvol - als menselijke tegenhanger van veel abstracte retoriek.

Soms zou je willen dat je een concrete vooruitblik kon krijgen op de praktijk van al die verkiezingsprogramma’s. Toeval of niet, onlangs werden twee programma’s herhaald rond een actueel politiek onderwerp: orgaandonorschap. BNN’s ‘Hart nodig’ bracht twee elkaar onbekende gezinnen samen die door het afstaan en de ontvangst van een hart ineens een connectie hadden. De ene familie had plots de moeder verloren en zat er een jaar later nog steeds verslagen bij. Het andere gezin had moeder juist weer terug: na jaren ziekbed stuiterde ze van levensvreugde. Dat gaf die eerste familie gek genoeg weer troost.

Uit niets bleek enige betrokkenheid van D66, de partij die pleit voor automatische donorregistratie. Ook niet bij de AVRO documentaire ‘In hart en nieren’, waarin een vrouw vrijwillig een nier liet verwijderen omdat haar beste vriend er een hard nodig heeft.
Twee complexe, maar tegelijk simpele verhalen over onbaatzuchtigheid en compassie, inspirerend en ontroerend om naar te kijken. Ze maakten zelfs gepeins los over het D66-voorstel. Ja, de campagne is begonnen.


CITAAT VAN DE DAG
Je kan er ook tomatenketchup in zien.”

Mirjam van den Broeke, hoofdredacteur van Quote, legt uit dat de poster met Emile Roemer en kettingzaag gezien moet worden als knipoog, in ‘Knevel & Van den Brink’.


© RdL
Trouw
TV rubriek
24 augustus 2012