« Star Wars Episode 1 hypeJohn Irving en de verfilmingen van zijn werk »

VIKTOR & ROLF IN NEW YORK

28

mei

1999

“Vijf bodyguards komen er vanavond”, glunderen Viktor & Rolf. De bodyguards zijn ingehuurd voor de opening van de tentoonstelling gewijd aan recent werk van de Nederlandse couturiers. De kledingstukken zullen worden opgeluisterd met kostbare Verdura-juwelen, vandaar. Voor het eerst vertonen de ontwerpers hun creaties in New York en dat pakken ze meteen groots aan.

[27-01-09] viktor__rolf.jpgViktor & Rolf zijn deze zomer prominent aanwezig in New York. Afgelopen week openden maar liefst twee tentoonstellingen waarin werk van hun hand te zien is. In de Visionaire Gallery in SoHo is een maand lang een selectie te zien uit hun voorjaars- en zomercollectie 1999 en galerie Creative Time nodigde het ontwerpersduo uit voor een groepsexpositie, die onder de titel Exposing Meaning in Fashion through Presentation ‘artistieke integriteit in mode-ontwerp en bijzondere manieren van presentatie’ eert.

Viktor & Rolf, die met ondermeer Vivienne Westwood, Martin Margiela en de Newyorkse Susan Cianciolo werden gevraagd geheel naar eigen inzicht aan dit thema bij te dragen, kwamen met een immense vogelkooi op de proppen. Compleet met voederbak, een hangende spiegel en houtsnippers op de bodem. Ertussen staat een televisiescherm dat een flitsend vormgegeven Viktor & Rolf-leader vertoont.

Waarom een kooi? Volgens de ontwerpers representeert een kooi het systeem van kijken en bekeken worden en de onontkoombare visualiteit en zichtbaarheid, waar het in de modewereld om draait. Tijdens de openingsavond sloten ze zich er als fashion species in op. Viktor zat op een grote tak, Rolf op de grond. “Als typische trekvogels trekken ze twee maal per jaar naar Parijs, waar ze regelmatig een nogal suf Parijs’ seizoen hebben opgevrolijkt met wat uitgroeide tot performance kunst voor het afgestompte mode-publiek”, zo vermeldt het ‘dierentuin’-bordje ernaast.

Hun tijdelijke gevangenschap had een merkwaardig effect. “Er ontstond meteen een enorme afstand tussen het publiek en ons”, zegt Viktor. Rolf: “Ik probeerde mensen aan te kijken, maar de meesten keken weg of draaiden zich om.” Viktor: “Na een tijdje kreeg ik het gevoel dat wij ook dingen werden, net als de tak en de televisie.” Rolf: “Maar we vonden het wel leuk.” Viktor: “Ja, ik vond het best fijn.”

Een mooiere expositieruimte is nauwelijks denkbaar: de tentoonstelling vindt plaats in de Brooklyn Bridge Anchorage, de gewelven in de voet van de legendarische Newyorkse brug. Wie op een warme voorjaarsdag de ruimte binnenstapt waant zich even in een koele kathedraal en moet vervolgens door duistere, hier en daar vochtige ruimtes op zoek naar de verschillende installaties.

Vivienne Westwood maakte een opstelling van etalagepoppen (waaronder een Gwyneth Paltrow-figuur in roze jurk met Oscar in de hand), gekleed in populaire Amerikaanse kledij. In een begeleidende dialoogtekst becommentarieert de immer eigenzinnige ontwerpster de massaproductie en globalisering (lees: veramerikanisering) van kleding.

De meest sfeerrijke ruimte is wel die waarin werk van de Belgische Martin Margiela wordt vertoond. Net als twee jaar geleden in het Museum Boymans Van Beuningen liet hij, in samenwerking met een Wageningse microbioloog, ontwerpen uit zijn laatste tien collecties bedekken met schimmels. Het rijtje sobere kledingstukken, in stemmige grijzen en groenen, heeft in deze van natuurlicht verstoken omgeving een verontrustend, bijna griezelig effect.

Hun komst naar New York is niet onbelangrijk in de succesvolle carrière van Viktor & Rolf, die nu al zes jaar, sinds hun studie aan de kunstacademie in Arnhem, nauw samenwerken en inmiddels internationaal furore maken.“Wat creativiteit betreft gebeurt het allemaal in Parijs”, meent Rolf. “Maar de top komt vervolgens naar New York, het is een soort bevestiging van je status.”

Dat het duo zich inmiddels tot de top mag rekenen staat vast. Zo zijn ze onlangs terecht gekomen op de prestigieuze ‘couture-kalender’, samengesteld door de vereniging van couture-ontwerpers. De kalender bepaalt wanneer eerste categorie leden (zoals Dior, Yves Saint Laurent en Givenchy), tweede categorie leden (“dat zijn wij”) en geïnviteerden nieuw werk mogen presenteren tijdens de drukke Parijse coutureweek.
De ruimte is erg beperkt, dus de voorwaarden voor deelname zijn zeer streng. “En wij voldoen aan geen enkele”, grinnikt Rolf. Viktor: “Maar we staan er toch op.”

Viktor & Rolf
Visionaire Gallery
11 Mercer Street
tel. 1 212 274-8959
tot en met 19 juni

Exposing Meaning in Fashion through Presentation
The Brooklyn Bridge Anchorage
Cadman Plaza West
tel. 1 212 206-6674
tot en met 18 juli


©RdL
Trouw
28 mei 1999